Mistä reflektoinnissa oikeastaan on kyse? Kerron esimerkin työhistoriastani.
Olin suunnitellut 28 lapselle musiikkihetken. Tämä hetki oli
kerran viikossa ja siinä päätavoite oli totuttaa esiopetusikäisiä lapsia
isompaan ryhmäkokoon. Minun oli määrä toimia kapellimestarina (hehheh) ja
tiimini oli tukemassa suunnitelman toteuttamista.
Olin sisällyttänyt muita esiopetuksen tavoitteita, kuten
matemaattisten valmiuksien sekä lukemis- ja kirjoittamisvalmiuksien tukemista
musiikin kautta opittavaksi. Olin melko ylpeä suunnitelmastani ja myös iloinen
saadessani näyttää tiimilleni, mitä osaan musiikin avulla opettaa. Joku varmaan
oivaltaa jo tässä vaiheessa, että mikä meni pieleen.
Oli aika panna suunnitelmat toteen. Ensimmäisen leikin
kohdalla päästiin melkein loppuun asti seesteisessä ja keskittyneessä
tunnelmassa. Jokin jännite oli kuitenkin aistittavissa ilmapiirissä. Toisen
leikin kohdalla, jossa pääpaino oli matemaattisissa valmiuksissa, emme päässeet
kahta minuuttia pidemmälle. Yhden lapsen keskittymiskyky antoi periksi ja hän
alkoi juosta ympäri tilaa huutaen samalla. Mainittakoon tässä vaiheessa, että
tilassa, jossa olimme, kaikui erittäin voimakkaasti.
Annoin lapselle muutaman kehotuksen jälkeen monelle
vanhemmallekin tutun ”viimeisen varoituksen”. Lapsi palasi paikalleen, mutta
kiemurteli aivan kuin jokin ötökkä ryömisi hänen paitansa alla. Minulle jäi
inhottava olo tapahtuneesta.
Aloitimme leikin alusta vain lopettaaksemme sen uudestaan.
Aiemmin juossut lapsi menetti täysin itsekontrollin ja alkoi juosta ja huutaa
toistamiseen. Kaksi muuta lasta lähti mukaan. Loput 25 pitivät korvistaan
kiinni ja katsoivat vuoroin pelokkain ja vuoroin anelevin katsein minua.
Yksi aikuisista pysäytti ensin juoksemaan lähteneen lapsen
ja panimme aiemmin annetun varoituksen toteen. Lapsen pysäyttänyt aikuinen lähti
lapsen kanssa pois tilasta ja minusta tuntui tässä vaiheessa yhtä aikaa
surulliselta ja vihaiselta. Harmitti, miten tilanne oli päättynyt.
Tässä kohdassa tulee se hetki, kun avautuu otsikossa mainittuja
uusia mahdollisuuksia henkilökohtaiseen kasvuun ja kehittymiseen. Kun olen
tilanteessa, joka ei ole mennyt siten, kuin olin olettanut, mitä teen?
Reiät katossa kertovat aikeista laittaa uusi lamppu kattoon. Kolmannen porauskerran jälkeen ymmärsimme vaihtaa iskuporakoneeseen oikean terän.
Kohdistanko kritiikkini ulkopuolisiin tekijöihin, jolloin syyttäisin epäonnistuneesta hetkestä esimerkiksi tiimiäni. ”Miksei kukaan niistä kolmesta aikuisesta tehnyt mitään? Yksin täytyy yrittää melkein 30 lasta pitää mukana!” Vai olisiko syy ollut kuitenkin siinä lapsessa? ”Minkä takia se ei vaan voi tehdä niin kuin sanotaan?” Vai kenties vanhemmissa? ”Eikö kukaan enää viitsi kasvattaa lapsiaan?”
Toisinaan sadekuuro yllättää maalarin.
Vai kohdistanko kritiikin itseeni, jolloin pohtisin ensiksi
laatimaa suunnitelmaani. Miksi olin valinnut juuri ne leikit musiikkihetkeen
sillä kerralla? Olinko seurannut lapsia päiväkodissa? Olinko selvittänyt heidän
kiinnostuksen kohteitaan ja yksilöllisiä tavoitteitaan? Näkyivätkö ne
suunnitelmassani? Vai suunnittelinko toiminnan siksi, että nämä leikit ovat
aiemminkin olleet lapsista hauskoja ja ne sisältävät esiopetusikäisille
hyödyllisiä asioita?
Mikä pahinta: valitsinko leikit vain siksi, että pääsisin
näyttämään omaa osaamistani?
Suunnitelmaa pohdittuani mietin itse toimintaa eli
musiikkihetkeä. Ensinnäkin tila oli haastava pienemmällekin ryhmälle akustiikan
vuoksi. Toiseksi musiikkihetken epätarkoituksenmukaisuudesta tuli toiminnan
aikana kaksi selvää vinkkiä. Lapsi menetti kertaalleen keskittymiskykynsä ja
jokin ympäristössä laukaisi juoksemisen ja huutamisen. Lisäksi minusta itsestä
tuntui inhottavalta. Aloitettu prosessi eli musiikkihetki ei siis ollut
käytännössä toimiva. Yrittäessäni runtata sinnikkäästi loppuun suunnitelmaani,
vaikka se oli tuomittu epäonnistumaan, hukkasin vain omaa sekä muiden energiaa.
Tämä tapahtuma oli yksi oman ammatillisen kehittymiseni
käännekohdista. Koko suunnittelukäytäntöni muuttui. Aloin olla eri tavalla kuin
aiemmin läsnä lasten kanssa, jolloin huomasin, että oma käsitykseni koko ryhmän
tavoitteista ja lasten henkilökohtaisista tavoitteista oli aivan vinksallaan. Keskustelimme
tiimissä, miten pystymme muokkaamaan esiopetusympäristöä siten, että lasten on
helpompi siinä toimia. Yhteistyöllä, Herra Korthagenin (hänestä lisää myöhemmin)
avulla ja uusilla toimintatavoilla pääsimme hetki kerrallaan lähemmäksi uusia,
yhdessä asetettuja tavoitteita.
Toimintatapojen ja oppimisympäristöjen tarkastelun pohjalta
arvioidaan, voidaanko niitä muuttamalla toteuttaa lapselle sopivia tavoitteita,
mainitaan 1.8.2017 voimaan astuvissa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa.
Minä ymmärsin, että on todennäköisempää, tehokkaampaa ja
jopa mielekkäämpää päästä tavoitteeseen omia toimintatapoja muuttamalla. Tässä
vaiheessa pitää päättää, että käyttääkö reflektoinnin avulla esiin saatuja
oivalluksia hyväksi vai jatkaako runttaamismeiningillä.
+ Summa +
Sitten summataan!
1. Töppäyksiä tulee tehtyä.
2. Muita syyttämällä ei tule muuta
kuin paha mieli.
3. Suunnitelmissa on aina tavoitteet ja tavoitteet lähtevät
aina lapsista.
Löytyykö vastaavanlaisia kokemuksia? Laita kommenttia alle
ja mietiskellään yhdessä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti